لوگوی سیسپرسا

آزلائیک اسید در درمان لک جوش و آکنه موثر است؟

آزلائیک اسید چیست؟
عناوین مقاله

تصور نادرستی است که مشکلات پوستی مانند آکنه را مختص دوران نوجوانی بدانیم چرا که یکی از شایع‌ترین دلیلی که افراد در سنین 20 تا 40 سالگی به متخصص پوست مراجعه می‌کنند بروز آکنه و درمان لک جوش و آکنه است.

به منظور آن‌ که بتوانیم در انتخاب محصولات پوستی دقت بالاتری داشته باشیم و متوجه دلایل تجویز یک محصول علی‌الخصوص آزلائیک اسید برای درمان لک جوش و آکنه توسط متخصص پوست خود شویم الزامی است تا در ابتدا مشکل پوستی که از آن رنج می‌بریم را بهتر بشناسیم و ابتدا بدانیم جوش و آکنه چگونه ایجاد می‌شود.

انواع آکنه و جوش

جوش و آکنه دسته‌ای از مشکلات و شکایت‌های پوستی است که شامل جوش‌ های سرسیاه، جوش‌ های سرسفید یا جوش می‌شود و ممکن است بر روی پوست صورت، پشت و قفسه سینه‌ فرد ظاهر گردد.

جوش‌هایی که دارای عفونت و چرک هستند، با اصطلاح علمی پاسچول شناخته می‌شوند و آن دسته از جوش‌هایی که با چرک پر نشده‌اند را پاپول نامیده‌اند. جوش‌ های سر سیاه به همراه جوش‌ های سر سفید را کومدون نیز می‌گویند.

ممکن است بعد از خواندن اصطلاحات تخصصی، این سوال برایتان پیش آمده باشد که ضرورت دانستن این اطلاعات چیست؟ زمانی که ما بتوانیم مشکل خود را کامل بشناسیم، می‌توانیم راهکارهای پوستی که به ما ارائه می‌شود را با دقت بالاتری ارزیابی و انتخاب کنیم.

درصورت تعیین رژیم درمانی توسط متخصص پوست باید به اثربخشی آن اطمینان داشته باشیم و بر درمان خود و تمام مراقبت‌های پوستی مورد نیاز پایبند بمانیم. در صورتی که این دلایل برایتان قانع کننده است، در ادامه‌ این مقاله با ما همراه باشید.

لازم است بدانیم که پزشکان متخصص پوست، آکنه را با در نظر گرفتن چندین عامل مانند نوع آکنه (کومدون، پاسچول، پاپول و…) و شدت آن دسته‌ بندی می‌کنند. موارد شدید آکنه می‌تواند باعث ایجاد کیست و ندول (گره) در زیر پوست شود که در این صورت به درمان‌ های تخصصی به منظور رفع این مشکل پوستی نیاز خواهیم داشت.

چرا آکنه ایجاد می‌شود؟

هنگامی که فولیکول‌های مو – حفره‌های کوچک لوله‌ای شکل نزدیک سطح پوست که موها در آن رشد کرده و ریشه دار شده اند – با چربی، سلول‌های پوستی مرده و باکتری‌ها مسدود شوند، آکنه و جوش شکل می‌گیرد.

این تغییرات سبب التهاب و در برخی مواقع باعث آسیب به بافت پوست می‌شود که نتیجه پایانی آن ایجاد لک و جای جوش است. ممکن است خواندن یک جمله در مورد چگونگی بروز آکنه برایتان کافی نباشد و علاقه‌مند باشید تا جزئیات بیشتری در مورد این فرآیند بدانید.

چربی که در بالا به آن اشاره کردیم، از غدد چربی پوست که در زیر سطح پوست به فولیکول‌های مو متصل هستند ترشح می‌گردد. غدد چربی سبوم ترشح می‌کنند و این سبوم به کمک فولیکول‌ها به سطح پوست می‌آید تا باعث رطوبت سطح پوست و مو گردد و سلامت و طراوت پوست شما تامین شود.

اگر مدت زمانی است که در مورد عارضه‌های پوستی دغدغه‌ دارید و به دنبال رفع مشکلات پوستی خود هستید، احتمالا کلمه‌ سبوم را بارها از زبان متخصصین پوست شنیده‌اید، یا در متن مقالات دیده و خوانده‌اید.

نقش هورمون ها در ایجاد آکنه و لک جوش

آکنه و به تبع آن لک جوش و آکنه زمانی ایجاد می‌شود که غدد چربی پوست دستور ترشح چربی را از هورمون‌هایی که با عنوان آندروژن (هورمون‌های مردانه شناخته شده اند و یکی از این هورمون‌ها تستسترون است) می‌گیرند. هنگامی که بلوغ یک فرد شروع می‌شود، تولید هورمون‌های آندروژن در بدن افزایش می‌یابد که در نتیجه آندروژن‌ها غدد چربی را به ترشح بیشتر سبوم تحریک می‌کنند.

در نتیجه‌ این فرآیند سبوم اضافی به همراه سلول‌های مرده‌ پوستی (که به عنوان بخشی از چرخه‌ی سلول‌های پوستی سالم شکل می‌گیرند) فولیکول‌های مو را مسدود می‌کنند و آکنه شکل می‌گیرد.

سایر شرایطی که باعث تغییرات هورمونی در افراد می‌شوند شامل دوران بارداری، سیکل قاعدگی از جمله یائسگی و برخی اختلالات پزشکی و درمان‌های دارویی به‌ خصوص روش‌های خوراکی پیشگیری از بارداری هستند، و در نتیجه در این دوران پوست بدن ما مستعد بروز آکنه است. حتما در گفتگوهای خود با پزشک متخصص پوست بارها شنیده‌اید که در رابطه با اختلالات هورمونی نکاتی را با شما در میان گذاشته‌‌اند:

برخی از اختلالات هورمونی، اختالالت غدد درون ریز (مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک و هیپرپالزی آدرنال مادرزادی) می‌توانند سطح هورمون‌های آندروژن را افزایش دهند. در این صورت لازم است تا در گام نخست در راستای درمان اختلالات هورمونی اقدام کنید.

نقش باکتری ها در ایجاد آکنه و لک جوش

تا این لحظه در مورد فاکتور چربی در ایجاد آکنه اطلاعاتی به دست آوردیم و بهتر است تا در مورد فاکتور دیگر که وجود باکتری هست هم بیشتر بدانیم. کوتی‌ باکتریوم آکنه نوعی باکتری است که به صورت طبیعی بر روی سطح پوست زندگی می‌کند.

هنگامی که غدد چربی پوست میزان بالایی سبوم تولید می‌کنند، این نوع از باکتری پوستی رشد کرده و تولید مثل می‌کند که در نتیجه‌ میزان زیادتر این باکتری و سبوم، فولیکول‌های مو مسدود شده و آکنه به صورت جوش‌ های سرسفید یا سرسیاه ایجاد می‌گردد و علاوه بر این التهاب پوستی نیز رخ می‌هد.

در صورتی که پوست ملتهب شود جوش‌ های قرمز برآمده از سطح پوست را روی پوست یا ندول‌ ها و کیست‌ ها را زیر سطح پوست تجربه خواهیم کرد.

درمان لک جوش و آکنه با آزلائیک اسید

آکنه و لک جوش چگونه درمان می‌شود؟

معمولا لازم است تا فرد به منظور درمان آکنه و لک جوش و پیشگیری از بروز جوش‌های پوستی از محصولات درمانی که متخصص پوست پیشنهاد می‌دهد، استفاده کند و علاوه بر آن لازم است تا تغییراتی در سبک زندگی‌اش مانند تغییرات در رژیم غذایی و مراقب‌ های پوستی، استفاده از شوینده‌ ها و کرم‌ های ضد آفتاب مناسب با نوع پوستی که دارد، به‌ وجود بیاورد.

از جمله گزینه‌های درمانی که در درمان آکنه اثربخش هستند، می‌توان به محصولات درمانی حاوی ماده موثره آزلائیک اسید اشاره کرد.

آزلائیک اسید در درمان آکنه و لک جوش

محصولات حاوی آزلائیک اسید یکی از گزینه‌های درمانی با 10 درصد ماده موثره آزلائیک اسید که می‌تواند در مسیر پیشگیری و درمان آکنه‌های خفیف تا متوسط و آکنه رزاسه، به‌ خصوص برای افرادی که پوست‌های حساسی دارند و لک جوش به کمک شما بیاید.

ممکن است علاقه‌مند باشید بدانید محصولات درمانی حاوی آزلائیک اسید چگونه در درمان و پیشگیری از بروز آکنه و درمان لک جوش به کمک شما می‌آیند. در ادامه به این دغدغه‌ شما پاسخ می‌دهیم. اگر از ابتدای این مقاله همراه ما بوده اید به یاد می‌آورید که باکتری‌های پوستی در شکل‌گیری آکنه نقش دارند.

محصولات حاوی آزلائیک اسید که در فرم‌هایی مثل ژل، کرم و سوسپانسیون عرضه شده‌اند و به‌ صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با خواص ضد میکروبی و آنتی‌ اکسیدانی که دارند باکتری‌های پوستی را از بین برده و انسداد فولیکول‌های مو با باکتری ها را کاهش می‌دهند. محصولات حاوی آزلائیک اسید به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی در کاهش التهابات پوستی نیز اثربخش هستند.

جالب است بدانید که استفاده از سوسپانسیون آزلائیک اسید در دوران بارداری نیز ایمن است و به راحتی می‌توانید درمان آکنه و لک جوش خود را ادامه دهید.

افرادی که عارضه‌ پوستی آکنه را تجربه کرده‌اند به‌ خوبی می‌دانند که پس از حذف آکنه با پدیده‌ای به نام اسکار آکنه، تیرگی پوست، جای جوش یا لک آکنه که متخصصین پوست آن را با عنوان هایپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب (PIH) می‌شناسند، روبرو هستیم.

علت لک جوش و آکنه چیست؟

ملانین ماده‌ رنگ‌ دهنده به پوست است. تجمع ملانین پس از حذف جوش‌ها باعث ایجاد جای جوش یا همان لک‌ های تیره می‌شود. هنگامی که سلول‌های پوست به‌ دلیل التهاب ناشی از آکنه دچار آسیب می‌شوند، یک آنزیم به خصوص در بدن انسان با عنوان آنزیم تیروزیناز با ارسال تیروزین بیش از حد باعث تولید بیش از حد رنگدانه می‌شود که در نتیجه لک‌ های تیره تر از رنگ پوست یا همان لک جوش و آکنه رخ می‌دهد.

نتایج پژوهش‌های علمی نشان داده‌اند که بهترین راهکار به منظور جلوگیری از تولید ملانین بیش از حد، هدف قرار دادن آنزیم تیروزیناز است. آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است، این که ما نمی‌خواهیم فرایند تولید ملانین را به صورت کامل متوقف کنیم، چرا که پیگمنت در حقیقت به‌ عنوان یک مکانیزم محافظتی پوست در برابر آسیب عمل می‌کند.

آنچه محصولات حاوی مهارکننده‌های تیروزیناز مانند آزلائیک اسید انجام می‌دهند، کند کردن سرعت این فرایند زیستی است، به صورتی که تنها مقداری ملانین که به منظور محافظت از پوست لازم است تولید شود و تولید ملانین بیش از حد باعث شکل‌گیری جای‌ جوش و تیرگی پوست شما نگردد.

چرا آزلائیک اسید بهترین درمان لک جوش و آکنه است؟

آزلائیک اسید از محصولات مراقبت از پوست است که با خواص مهارکنندگی آنزیم تیروزیناز گزینه‌ای مناسب به‌ منظور رفع لک‌ های ناشی از آکنه است که می‌توانید به روشن‌شدن تیرگی‌های پوستی امیدوار باشید.

ماده موثره‌ آزلائیک اسید نه‌ تنها به بازشدن منافذ پوست و از بین‌ رفتن اکنه‌های پوستی کمک می‌کند، بلکه در یکنواخت‌ شدن رنگ پوست‌تان و روشن‌ کردن لکه‌ های پوستی تیره و اسکارهای آکنه همراه شما خواهد بود و کمترین آسیب را برای پوست خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *